Sunday, February 12, 2017

החדשות הטובות של ישראל מהדורת פברואר 12 -17

החדשות הטובות של ישראל מהדורת פברואר 12 -17, כותרות:
טיפול חדש בסרטן שהתגלה בישראל משקם את תהליך המוות התאי בתאים סרטניים.
שלד חיצוני שפותח בישראלי עוזר לשוטרת בריטית משותקת ללכת.
United Hatzalah מציינת את עבודתם של פרמדיקים ערבים.
מכשירי סמארטפון מצויידבסורק מולקולרי ישראלי.
צפון ישראל יקבל תמיכה כלכלית של 15 מיליון שקל.
סטארטאפ ישראלי חדשני מוכר בצקי עוגה לסינים.
ט"ו בשבט – ראש השנה של עצי ישראל.

הישגי הרפואה של ישראל

טיפול חדש בסרטן. בעבר כתבתי על מחקר שערכה  דר. שרית לריש מאוניברסיטת חיפה. המחקר גילה את הARTS – חלבון המווסת “אפופטוזיס” (מוות תאי)  שחסר בתאים סרטניים. לאחרונה החברה הישראלית ARTSAVIT קבלה תקציב של 6.3 מיליון דולר לפיתוח טיפול המבוסס על המחקר של דר. לריש.

אבחון מוקדם של סרטן בבדיקות דם. בעבר כתבתי על החברה הישראלית  Medial EarlySign” (מאי 2015) כשעוד נקראה  MedialCS  והייתה בשלבי ניסוי האלגוריתם שלה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס (שנקרא היום Colon Flag) בשיתוף עם "מכבי שירותי בריאות”. כיום EarlySign נמצאת בשלבי פיתוח וניסוי של מודלים לאבחון סרטן במערכת העיכול העליונה, סרטן ריאות ואפילפסיה.

ניסוי של טיפול חדשני באלצהיימר מניב תוצאות חיוביות
הניסויים האחרונים של מכשיר הNeuroAD cranial device של חברת Neuronix הישראלית הראו האטה בהתפתחות מחלת האלצהיימר אצל 85% מהחולים הסובלים מגרסה מתונה של המחלה. הטיפול כבר נמצא בשימוש מסחרי בבריטניה (לונדון, ברקשיר, צ'סטר ומנצ'סטר).
לקראת התגברות על בקטריה עמידה. מדענים מהאוניברסיטה העברית בירושלים גילו תכונות מפתיעות של בקטריות. כאשר בקטריה עמידה בפני פאג' נמצאת במגע עם בקטריה רגישה לפאג', הבקטריה העמידה מאבדת את העמידות שלה. התגלית יכולה לסייע במחקרים על עמידות לאנטיביוטיקה.
http://new.huji.ac.il/en/article/33384  https://www.youtube.com/embed/YQLvTBCsOtM?rel=0

נתוני שיא של תרומת איברים. שיא חדש של 504 ישראלים שחייהם ניצלו בשנת 2016 הודות לתרומות איברים, עלייה משמעותית מ433 ב2015. שיא חדש גם בהשתלות הכלייה (222) מתוכן 129 תרומות, ע"י חברים או זרים. 887,317 ישראלים חתומים כיום על כרטיס אדי.

סופשבוע בחייו של פרמדיק ישראלי  
דב מייזל קיבל שש קריאות חירום במשך 24 שעות מיום שישי אחר הצהריים עד צאת השבת.  חייהם של חמישה אנשים ניצלו.

מכשיר לניפוח ריאות מושק בטלוויזיה. בשבוע שעבר כתבתי על החברה הישראלית GIM והמכשיר החדשני שלה שמסייע במצבים של כשל נשימתי. מנכ"ל GIM אריאל שרם הציג את המכשיר בתכנית ILTV daily.

נותנים סיכוי. כתבתי בעבר (פברואר 2016) על Intensix הישראלית והפיתוח שלה המאפשר זיהוי מוקדם של התדרדרות במצבם של חולים המחוברים ל"יחידה לטיפול נמרץ"
(ICU). החברה זכתה או התקרבה לזכייה בשלוש תחרויות סטארטאפ שנערכו לאחרונה וכמו כן קיבלה מימון של 8.3 מיליון דולר.

שוטרת בריטית משותקת שוב יכולה ללכת. קצינת משטרה בריטית בדימוס, ניקי דונלי, שהייתה משותקת מאז 2009 שוב יכולה ללכת. הודות לשלד החיצוני ReWalk שקיבלה מקרן משפחת גרלד רונסון וה(UK Jewish Community Security Trust (CST. ניקי מתכננת להגיע לישראל בכדי לפגוש את מפתחו הישראלי של ReWalk  , עמית גופר.

ישראל היא מקבלת ובינלאומית

פתרונות טכנולוגיים מסייעים לישראלים בסיכון. ארגון הסיוע ועד החלוקה המאוחד  היהודי האמריקאי בישראל ((JDC-Israel) ערכה יחד עם מייקרוסופט ו HP את ההאקתון הראשון לשינוי חברתי. שתוצאותיו היו 21 פתרונות מעשיים לשיפור חייהם של קשישים ובעלי מוגבלויות.

ממציאים למען אנשים עם מוגבלות. קבוצה נוספת של 160 מפתחים וממציאים הגיעו לTOM – Tikun Olam Makers (מפתחים תיקון עולם), מפגש של 72 שעות בטכניון בחיפה שמהלכו פוחתו פתרונות לשיפור חייהם של בעלי מוגבלויות כגון מטרייה לכיסא גלגלים, מתקן להכנת קפה עבור אנשים שסובלים מרעדת ומתקן נוחיות נייד.

  שחקן הגולף הישראלי העיוור מתראיין לBBC. כבר כתבתי מספר פעמים בעבר על שחקן הגולף העיוור זוהר שרון שזכה בתואר אלוף העולם  . לאחרונה הופתעתי מאוד כששמעתי את זוהר מתראיין לתכנית  Outlook של  BBC World Service’s. האזינו אחרי 26 דקות.

ערב להוקרת תודה למתנדבי ניידת טיפול נמרץ מהמגזר הערבי.
  United Hatzalah ערכה ארוחת ערב מיוחדת לציון עבודתם של מתנדבי המוקד הירושלמי של  United Hatzalah המעניק שירות למגזר הערבי. במהלך הארוחה הרופא החדש של המוקד, דר. מורד עיסם אודה נאלץ לטפל באחד מחבריו המתנדבים שלקה בהתקף אלרגיה קשה לאחר שאכל בטעות דג.

מצבם האמתי של תושבי ישראל הערבים. המאמר מכיל פרטי סטטיסטיקה מעניינים. בין
2011 ל2015 מדד ההכנסה לנפש במגזר הערבי עלה ב% 7.4.  אחוז תושבי ישראל הערבים ה"מרוצים מאוד" ממצבם הכלכלי עלה מ 40%  ב2005 ל60% ב2011. 4000 תושבים ערבים מועסקים כיום בהייטק, עלייה משמעותית מ 400 בשנת  2009.

שר התיירות הטורקי הגיע לביקור בישראל.שר התיירות של ישראל יריב לוין נפגש עם עמיתו הטורקי נאבי אבקי בתערוכת תיירות בינלאומית (IMTM) שנערכה בתל אביב. נאבי אבקי הוא השר הטורקי הראשון שהגיע לביקור בישראל לאחר הסדרת היחסים בין שתי המדינות.

ראש ממשלת ישראל נפגש עם ראש ממשלת בריטניה. בפגישתם האחרונה בלונדון, תרזה מיי- ראש ממשלת בריטניה  ובנימין נתניהו -  ראש ממשלת ישראל שוחחו על השלבים להכשרת הקרקע לקראת הסכם סחר חדש בין שתי המדינות שייכנס לתוקף לאחר השלמת תהליך הברקזיט. כמו כן הם התחייבו להעמיק את שיתוף הפעולה בתחום שיתוף המידע המודיעיני ובתחום אבטחת המידע לטובת שמירה על ביטחונם של אזרחי שתי המדינות. הגב' מיי הזמינה את מר נתניהו לשוב ללונדון בחודש נובמבר כדי לקחת חלק בחגיגות המאה להצהרת בלפור.

 עורך ראשי של עיתון פקיסטני הוא מוסלמי שתומך בישראל.
נואור ד'הרי מונה לתפקיד העורך הראשי של העיתון הפקיסטני "ראבווה טיימס" הפועל
בארה"ב. דהרי הוא המוסלמי הסלאפי הציוני הראשון שעומד בראש מערכת העיתון. הוא אומר שבתפקידו החדש הוא ימשיך לפעול לקידום יחסים טובים יותר בין ישראל ופקיסטן.

ששש...הסעודים משתמשים בשירותי אבטחת מידע ישראלים.
שמואל בר מישראל כותב על כך שממשלת ערב הסעודית משתמשת במערכת
ה IntuView שלו לזיהוי איומים ברשתות החברתיות וברשת האפלה.

פרס ישראלי להישגים בינלאומיים
קרן וולף הישראלית מעניקה מידי שנה פרסים על הישגים מחוץ לישראל בתחומי המדע והאומנות.השנה "פרסי הנובל הישראלים" הוענקו לשמונה זוכים מאזרחי ארה"ב, בריטניה ושווייץ. בין ההישגים שצוינו -  אימונותרפיה לסרטן וגילויו של אקסופלנט.


מדע וטכנולוגיה

תל אביב מצטרפת לתכנית בינלאומית לקידום מכוניות ללא נהג.
תל אביב היא אחת מעשר הערים ברשימה היוקרתית של "היוזמה הבינלאומית למכוניות ללא נהג" . תל אביב הצטרפה ללונדון,פריז,הלסינקי,סאן פאולו, בואנוס איירס וחמש ערים בארה"ב שמתעדות לשלב מכוניות ללא נהג במערכת התחבורה בציבורית שלהן.

סמארטפון בעל חיישן מולקולרי. זוכרים את סורק ה SCIO של החברה הישראלית  Consumer Physics Inc? באירוע Consumer Electronics Show  שנערך לאחרונה בלאס וגאס הושק מכשיר הסמארטפון Changhong H2 שמצויד במערכת SCIO.  ה Changhong H2 הוא הסמארטפון הראשון בהיסטוריה בעל חיישן מולקולרי.

הסטארטאפ החדשני ביותר בתחום הסייברטק. כתבתי לאחרונה   (Dec 11) על מיזם אבטחת המידע הישראלית Aperio המאפשר זיהוי של התקפות על תשתית קריטית. Aperio נבחרה כסטארטאפ החדשני ביותר בתחרות סייברטק 2017 וזכתה בנסיעה לוועידת ה RSA בסאן פרנציסקו.

כובע מיוחד לטיפול בכינים. Techcare הישראלית פיתחה כובע לטיפול בכינים. הפיתוח מבוסס על תוצאות של מחקר שנערך במכון ויצמן. לאחר חבישתו, הכובע משחרר גז טבעי שהורג את הכינים ואת ביצי הכינים. הכובע וגם הקפסולה שמכילה את החומרהפעיל נועדו לשימוש רב פעמי.

מחקר ראשון מסוגו על נדידה של חרקים. מחקר שנערך במשך 15 שנה והובל ע"י ישראל גילה ש 3.5 טריליון חרקים במשקל כולל של כ3,200 טון נודדים מידי שנה למרחק של מאות קילומטרים. זהו אחד המחקרים המקיפים הראשונים העוסקים בתופעה של נדידת חרקים.   

התייעלות בתהליכי השבחה של גידולי שדה. כתבתי בעבר  (Nov 2015) על ענקית האגרו - כימיה  Syngenta המשתמשת בפיתוח הישראלי NRGene למיפוי גנטי, לטובת השבחה וקבלת זנים עמידים ופוריים יותר של זרעים.  Syngenta חתמה לאחרונה על חוזה עםNRGene  לשימוש ב GenoMagic תוכנה לייעול תהליך ההשבחה.

ההגנה על הולכי רגל. רכבים המצוידים במערכת  V2X chipset של החברה הישראלית .( Autotalks  (see Sep 2013 יוכלו בקרוב לתקשר עם מערכת OMEN של RoyalTek הסינית. OMEN  היא מערכת המיועדת לשימושם של הולכי רגל, רוכבי אופניים, אופנוענים ואנשים עם מוגבלויות,  המערכת מתריעה בזמן שכלי רכב מתקרב למרחק מסוכן.

מכונית בעלת הפעלה קולית. כתבתי בעבר ((Jan 2016על הפרויקט המשותף שלVocalZoom הישראלית ו Honda שמטרתו לפתח "מכוניות חכמות". בחלוף שנה מערכת ההפעלה הקולית הוצגה ב CES בלאס וגאס.  

איך אנחנו מתמצאים במרחב. חוקרים במכון וויצמן גילו כיצד עטלפים (וכנראה בני אדם) מתמצאים במרחב. רשת של תאים היא זו שמקודדת את כיוון התנועה לעבר היעד המבוקש. ממצאי המחקר יכולים לסייע בהבנת הקשר שבין אבדן זיכרון לבין הנטייה ללכת לאיבוד במרחב אצל חולי אלצהיימר.

פיתוח המסייע בהבטחת מידע. הבעיות הגדולות ביותר שבהן נתקלים מנהלי הבטחת מידע בעת הצורך להגיב לאירוע הן מחסור בזמן ובמשאבים יעילים. Demisto הישראלית מספקת פלטפורמה אוטומטית להתמודדות עם אירועים של אבטחת מידע. Demisto גייסה לאחרונה סכום של 20 מיליון דולר.

למדוד  באמצעות הסמארטפון. כתבתי בעבר (Dec 2015) על MysizeID  שמודדת את הגוף באמצעות הסמארטפון לצורך מדידת פרטי לבוש. כיום  MysizeID המשודרגת שיכולה למדוד כמעט כל דבר יכולה לסייע באריזה, בחירת רהיטים וציוד מטבח וכו'.

 
כלכלה ועסקים

דירוג האשראי של ישראל באירופה גבוהה
המכירה הגדולה בהיסטוריה של אגרות חוב ישראליות הצמודות ליורו הניבה תשואה שעלתה ביותר מפי ארבע על המצופה. ממשלת ישראל מכרה 1.5 מיליון יורו (1.6 מליון דולר) באג"ח ל10 שנים ו750 מליון יורו באג"ח ל20 שנה. משקיעים היו מעוניינים בקנייה של 9.8 מיליארד יורו באג"ח.

הגרעון בתקציב נמוך בהרבה מהמצופה. הגרעון בתקציב המדינה עמד על 2.1% בלבד בסוף שנת 2016 בהשוואה ל2.9% המצופים. הסיבה לכך היא עומדן חסר  של רווחי המדינה בסך של 9 מיליארד ש"ח.

15 מיליארד ש"ח לפיתוח הצפון. ממשלת ישראל תעביר תקציב של 15 מיליארד ש"ח לפיתוח צפון הארץ. הכסף יושקע בשדרוג של בתי ספר, שכלול בתי חולים, מענקים לעסקים, תכנון כבישים, הרחבת מערכת האוטובוסים של חיפה והקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת.

חברות בינלאומיות משקיעות במיזם אבטחת מידע של יוצאי צה"ל.
Microsoft ו Qualcomm מצטרפות למשקיעות הבינלאומיות של  Team8 הישראלית – קרן הון סיכון שהוקמה ע"י מומחים בתחום אבטחת מידע, יוצאי כוחות הביטחון. גם  Citibank הצטרפה לאחרונה כשותף ללא השקעה. רשימת השותפים שלTeam8 כוללת את  Cisco, AT&T, Accenture, Nokia ו Mitsui.

Checkmarx נכנסת לנסד"ק. כתבתי בעבר על גידול ברווחיה של Checkmarx מיזם ישראלי לבדיקת ססמאות אבטחה. כיום Checkmarx מתכוננת להנפקה ראשונית של מניות לציבור (NPO) בנסד"ק האמריקאית. החברה צמחה ל300 עובדים מ100 בשנה שעברה ומתכננת לצרף עוד 100.

Stratoscale הישראלית קונה חברה אמריקאית.חברת תשתית הענן הישראלית Stratoscale רכשה את  Tesora ספקית (a database-as-a-service (DbaaS ממסצ'וסטס ארה”ב. מאגרי המידע של של  Tesora יסייעו ללקוחות  Stratoscale במעבר למערכות מבוססות ענן. 

מלוח ומתוק בדרום אפריקה.  Frutarom הישראלית ביצעה רכישה נוספת בדרום אפריקה ברכישתה את  Unique Flavorsמפרטוריה תמורת 6.7 מיליון דולר. בין לקוחותיה האפריקאיים של Unique Flavors גאנה, מלאווי, זימבבווה, ומוזמביק. פעילותה של  Unique תתמזג עם הפעילות של השלוחה הדרום אפריקאית של Frutarom.

עוגות לאפייה ביתית בסין
חברת  Ronen Mechanik שגילתה שבסין תנורי אפייה ביתיים הם דבר נדיר, השיקה לאחרונה את "עוגה - “עוגה", ערכה המאפשרת אפיית עוגות בתוך מכשיר לבישול אורז, שהוא "חובה" בכל מטבח סיני. מיום הקמתו של אתר האינטרנט של "עוגה עוגה" כבר נמכרו 4000 ערכות בפרסום מפה לאוזן.

עוד טיסות מתל אביב. חברת התעופה הישראלית ארקיע מתחילה להפעיל טיסות סדירות חדשות ללונדון סטאנסטד, מילנו, סלוניקי, וסרדניה. החברה כבר החלה בטיסות לבלגרד.  Air France מפעילה טיסות לתל אביב מניס ובילבאו, וחברת  Hainan Airlines הסינית מציעה טיסות לבייג'ינג ב500 דולר.  (TY Atid-EDI) בחודשים יוני – אוקטובר, Air Transat תפעיל פעמיים בשבוע טיסות ישירות ממונטריאול (עם המשך מטורונטו).  


תרבות, בידור וספורט

אתרי מורשת עולמית על בולים ישראלים חדשים
על הבולים חדשים של דואר ישראל שיונפקו במהלך חודש פברואר יודפסו תמונות של הנקרופוליס בבית שערים ומערות בית גוברין – שני אתרי מורשת עולמית של יונסק"ו.  נושאים נוספים שיוצגו על סדרת הבולים החדשה הם אצ"ל, קרב מגע, 120 שנה לארגון הציוני וצמחי בושם.


קונצרט התרמה של שלמה כץ.  הזמר והפסנתרן הדתי שלמה כץ יופיע בירושלים ב 23 לפברואר במסגרת קונצרט התרמה. ההכנסות מהאירוע יהיו לטובת הקמת "בית לחיילות" – בית לחיילות בודדות בירושלים.

סרט קולנוע בעל מסר אנטי BDS יוצג בשני פסטיבלים.
הסרט הדוקומנטרי “Boycott This” של ארגון  Proclaiming Justice to the Nations (PJTN) היוצא נגד הBDS, נבחר לשני פסטיבלי קולנוע,  ה Chandler International בטורונטו והBoulevard בהוליווד. הסרט זכה בפרס  Telly לשנת 2016 ובפרס של  The Spotlight Documentary Film Awards.

פסטיבל תל אביב לכלבים.  תל- אביבים אוהבים את הכלבים שלהם עד כדי כך שהם ארגנו את "כלביב" אירוע מיוחד לכבוד חיות המחמד ובעליהן. התל-אביבים ההולכים על ארבע זכו לעיסויים וטיפולים שונים, אכלו סושי וקינחו בעוגה מיוחדת לכלבים ונהנו מפינוקים רבים אחרים.

ישראל ביום אחד. במהלך יום אחד ארוך במיוחד, השחקנית והסופרת Renny Grinshpan  ו Chloé Valdary המנהלת של Jerusalem U מכינות שקשוקה, לומדות קרב מגע, מבקרות בגן ילדים לשלום, טועמות יין בגוש עציון, מבקרות בפינת ליטוף, רוכבות על אומגה, גולשות על הגלים, מבקרות בישיבה, עושות ברייקדאנס, צופות במשחק כדורסל, יושבות על הבר ונהנות מהופעה חייה.

תרומה של 6 מיליון דולר להקמת אצטדיון פוטבול
 לאחר זכייתה של קבוצתו בתואר הסופרבול , רוברט קראפט – בעליה של הNew England Patriots וחמש פעמים אלוף הNFL (ליגת הפוטבול של ארה"ב) הודיע על כוונתו לתרום מיליון דולר להקמת אצטדיון פוטבול תקני ליד ירושלים.


מדינה יהודית

הפלוגה החרדית הראשונה בחטיבת הצנחנים. 40 החיילים של פלוגת הצנחנים החרדית הראשונה בהיסטוריה נשבעו אמונים לצה”ל בטקס השבעה ברחבת הכותל. רבנים המזוהים עם אגודת הנח”ל החרדי התומכת בחיילים חרדים, ברכו את פורצי הדרך הצעירים.

ט”ו בשבט – ראש השנה של העצים. חברנו  DJ Antithesis בתכנית מיוחדת של שירים ישראלים לכבוד ט"ו בשבט ברדיו TLV1.  

נוטעים עצים בט"ו בשבט. הקליקו כאן לתמיכת בנטיעות עצים בט"ו בשבט.

תורה ברחובות ירושלים. (TY Janglo)  סרטון חדש של מכון פרדס קושר סוגיה תלמודית למראותיה וצליליה של ירושלים של היום. האם זה נכון ללמד תורה בשוק?

נשים מקבלות הכרה ברחובות ירושלים. שני פעילים ירושלמים אילצו את עיריית ירושלים להכיר בשתי נשים ששמותיהן מופיעים על שלטיהם של שני רחובות בעיר, רחוב ברוריה ורחוב רות. השלט החדש מספר שברוריה הייתה צדיקה וגדולה בתורה. עד היום היא הייתה רק אשתו של רבי מאיר.